Pengenalan ringkas Ibn Malik
Ibnu Malik, nama lengkapnya
adalah Muhammad Jamaluddin bin Abdillah bin Malik al-Thay dilahirkan pada tahun
600H di Jayyan, iaitu sebuah sebuah kota kecil di bawah kekuasaan Andalusia (Sepanyol).
Pada masa kecil, Ibn Malik menuntut ilmu di daerahnya, terutama belajar pada
Syaikh al-Syalaubini (645H). Setelah menginjak dewasa, ia berangkat ke Makkah untuk
menunaikan ibadah haji, dan diteruskan menimba ilmu di Dimasyq. Di sana ia
belajar ilmu dari beberapa ulama setempat, antara lain al-Sakhawi (643H). Dari
sana berangkat lagi ke Aleppo, dan belajar ilmu kepada Syaikh Ibn Ya’isy al-Halaby
(643H). Di kawasan dua kota ini nama
Ibn Malik mulai dikenali dan dikagumi oleh para ilmuan, kerana kecerdasan dan
pemikirannya jernih. Ia banyak menampilkan teori-teori nahwiyah yang menggambarkan
teori-teori mazhab Andalusiyyah, yang jarang diketahui oleh orang-orang Syria
waktu itu.
Teori nahwiyahnya, banyak diikuti oleh para ilmuan selepasnya
seperti Imam al-Nawawi (676H), Ibn al-Athar (724H), al-Mizzi, al-Dzahabi, al-Shairafi,
dan Qadhi al-Qudlat Ibn Jama’ah. Untuk menguatkan teorinya, sarjana besar
kelahiran Eropah ini, sentiasa mengambil saksi (syahid) dari teks-teks al-Qur’an.
Kalau tidak didapatinya, ia menyajikan teks al-Hadits. Kalau tidak didapatkan
lagi, ia mengambil saksi dari sya’ir-sya’ir sasterawan Arab kenamaan. Semua
pemikiran yang diproses melalui paradigma ini dituangkan dalam kitab-kitab
karangannya, baik berbentuk nazhom (syair puitis) atau berbentuk natsar
(prosa). Pada umumnya, karya tokoh ini lebih baik dan lebih indah dari pada
tokoh-tokoh pendahulunya.
Alfiyyah Ibn Malik
Di antara karangannya adalah Nazham
al-Kafiyah al-Syafiyyah yang terdiri dari 2757 bait. Kitab ini
menyajikan semua maklumat tentang Ilmu Nahwu dan Sharaf yang diikuti dengan
komentar (syarah). Kemudian kitab ini diringkas menjadi seribu bait, yang kini
terkenal dengan nama Alfiyyah Ibn Malik. Kitab ini boleh juga
dikenali sebagai al-Khulashah (ringkasan) kerana isinya mengutip inti huraian
dari al-Kafiyyah. Kitab ini terdiri dari lapan puluh (80) bab, dan setiap bab
diisi oleh beberapa bait. Bab yang terpendek diisi
dengan dua bait seperti Bab al-Ikhtishash
dan bab yang terpanjang adalah Jama’
Taktsir kerana diisi dengan empat puluh dua bait. Dalam muqaddimahnya,
kitab puisi yang memakai Bahar Rajaz
ini disusun dengan maksud;
1)
Menghimpun semua permasalahan
nahwiyah dan shoraf yang dianggap penting.
2)
Menerangkan hal-hal yang rumit
dengan bahasa yang singkat , tetapi sanggup menghimpun kaedah yang berbeza-beza,
atau dengan sebuah contoh yang boleh menggambarkan satu persyaratan yang
diperlukan oleh kaedah itu.
3)
Membangkitkan perasaan senang
bagi orang yang ingin mempelajari isinya. Semua itu terbukti, sehingga kitab
ini lebih baik dari pada Kitab Alfiyyah
karya Ibn Mu’thi[1].
Meskipun begitu, penulisnya tetap menghargai Ibnu Mu’thi kerana tokoh ini
membuka kreativiti dan lebih senior..
Kitab Alfiyyah atau
al-Khulashah yang telah diterjemahkan ke dalam banyak bahasa di dunia ini,
memiliki posisi yang penting dalam perkembangan Ilmu Nahwu. Berkat kitab ini
dan kitab aslinya, nama Ibn Malik menjadi popular, dan pendapatnya banyak
dikutip oleh para ulama, termasuk ulama yang mengembangkan ilmu di Timur. al-Radhi,
seorang cendekiawan besar ketika menyusun Syarah
al-Kafiyah karya Ibn Hajib, banyak mengutip dan mempopularkan pendapat Ibn
Malik. Dengan kata lain, perkembangan nahwu setelah kejatuhan kerajaan Abbasiyah
di Baghdad, dan merosotnya para ilmuan Daulah Fathimiyah di Mesir, maka para
pelajar pada umumnya mengikuti pemikiran Ibnu Malik.
Sebelum kerajaan besar di
Andalusia runtuh, pelajaran nahwu pada awalnya, tidak banyak diminati oleh
masyarakat. Tetapi setelah lama, pelajaran ini menjadi keperluan dan dinamislah
gerakan karang-mengarang kitab tentang ilmu yang menarik bagi kaum terpelajar
ini. Di sana beredarlah banyak karangan yang beza-beza, dari karangan yang paling
singkat sampai karangan yang terhurai lebar. Maksud penulisnya ingin
menyebarkan ilmu ini, kepada masyarakat, dan dapat diambil manfaat oleh kaum
pelajar. Dari sekian banyak itu,
muncullah Ibn Malik, Ibn Hisyam, dan al-Sayuthi. Karangan mereka tentang
kitab-kitab nahwu banyak menampilkan metode baru dan banyak menyajikan trobosan
baru, yang memperkaya khazanah keilmuan. Mereka tetap menampilkan khazanah
keilmuan baru, meskipun banyak pula teori-teori lama yang masih dipakai. Dengan
kata lain, mereka menampilkan gagasan dan kreatifitas yang baru, seolah-olah
hidup mereka disiapkan untuk menjadi penerus Imam Sibawaih (Penggagas munculnya
Nahwu dan Shorof). Atas dasar itu, Alfiyah Ibn Malik adalah kitab yang amat
banyak dibantu oleh ulama-ulama lain dengan menulis syarah (ulasan) dan
hasyiyah (catatan pinggir) terhadap syarah itu.
Syarah Alfiyyah Ibn Malik
Haji Khalifah menyebutkan dalam
kitabnya Kasyf al-Zhunun, bahawa para
ulama yang menulis Syarah Alfiyyah berjumlah lebih dari empat puluh orang.
Mereka ada yang menulis dengan panjang lebar, ada yang menulis dengan singkat
(mukhtashar), dan ada pula ulama yang tulisannya belum selesai. Di samping itu,
muncul pula beberapa ulama yang memberikan catatan pinggir (hasyiyah) terhadap
kitab-kitab syarah tersebut. Di antara penulis-penulis syarah Alfiyyah Ibn
Malik, yang boleh ditampilkan dalam tulisan ini, adalah Muhammad Badruddin,
al-Muradi, Ibn Hisyam, Ibn Aqil dan al-Asymuni. Berikut catatan ringkas
mengenai kitab-kitab syarah tersebut;
1)
Kitab Syarah Alfiyah, yang
paling awal adalah hasil karya putera Ibn Malik sendiri, iaitu Syeikh Muhammad
Badruddin (686 H). Syarah ini banyak mengkritik pemikiran nahwiyah yang dihuraikan
oleh ayahnya, seperti kritikan tentang huraian maf’ul mutlaq, tanazu’ dan sifat
mutasyabihat. Kritikannya itu aneh tapi putera ini yakin bahawa tulisan ayahnya
perlu dikaji semula. Atas dasar itu, Badruddin mengarang bait Alfiyah tandingan
dan mengambil syahid dari ayat al-Qur’an. Di situ tampak rasional juga, tetapi
hampir semua ilmuan tahu bahawa tidak semua teks al-Qur’an boleh disesuaikan
dengan teori-teori nahwiyah yang sudah dianggap baku oleh ulama. Kritikus yang
pada masa mudanya bertempat di Ba’labak ini, sangat rasional dan cukup
beralasan, hanya saja ia banyak mendukung teori-teori nahwiyah yang syadz Kerana
itu, penulis-penulis Syarah Alfiyah yang muncul berikutnya, seperti Ibn Hisyam,
Ibn Aqil, dan al-Asymuni, banyak meralat alur pemikiran putra Ibn Malik tadi.
Meskipun begitu, Syarah Badruddin ini cukup menarik, sehingga banyak juga ulama
besar yang menulis hasyiyah untuknya, seperti karya Ibn Jama’ah (819 H), al-‘Ainy
(855H), Zakaria al-Anshariy (925H), al-Sayuthi (w.911 H), Ibn Qasim al-Abbadi (994
H) dan Qadhi Taqiyuddin ibn Abdul Qadir
al-Tamimiy (1005 H).
3)
Ibn Hisyam (761H) adalah seorang
ahli nahwu agung yang karya-karyanya banyak dikagumi oleh ulama berikutnya. Di
antara karya itu Syarah Alfiyah yang bernama Audhah al-Masalik yang
terkenal dengan sebutan al-Audhah. Dalam kitab ini, ia banyak menyempurnakan definisi suatu
istilah yang konsepnya telah disusun oleh Ibn Malik, seperti definisi tentang
tamyiz. Ia juga banyak menertibkan kaedah-kaedah yang antara satu sama lain
bertemu, seperti kaedah-kaedah dalam Bab Tashrif. Tentu saja, ia tidak hanya
terpaku oleh Mazhab Andalusia, tetapi juga mengutip Mazhab Kufah, Bashrah dan
sebagainya. Kitab ini cukup menarik, sehingga banyak ulama besar yang menulis hasyiyahnya.
Antaranya, Hasyiyah al-Sayuthi, Hasyiyah Ibn Jama’ah, Hasyiyah Putera Ibn
Hisyam sendiri, Hasyiyah al-Ainiy, Hasyiyah al-Karkhi, Hasyiyah al-Sa’di
al-Maliki al-Makki, dan yang menarik lagi adalah catatan kaki ( ta’liq ) bagi
Kitab al-Taudhih yang disusun oleh Khalid ibn Abdullah al-Azhari (905 H).
4)
Ibn Aqil[2]
(769H) adalah ulama kelahiran Aleppo dan pernah menjawat sebagai penghulu besar
di Mesir. Karya tulisnya banyak, tetapi yang terkenal adalah Syarah Alfiyah.
Syarah ini sangat sederhana dan mudah dicerna oleh orang-orang pemula yang
ingin mempelajari Alfiyah Ibn Malik . Ia mampu menghuraikan bait-bait Alfiyah
secara metodologis, sehingga terungkaplah apa yang dimaksudkan oleh Ibn Malik
pada umumnya. Penulis berpendapat, bahawa kitab ini adalah Syarah Alfiyah yang
paling banyak beredar di pondok-pondok pesantren, dan banyak dibaca oleh para
pelajar dan santri di Indonesia, Malaysia dan Thailand. Terhadap syarah ini,
ulama berikutnya tampil untuk menulis hasyiyahnya. Antaranya, Hasyiyah Ibn
al-Mayyit, Hasyiyah Athiyah al-Ajhuri, Hasyiyah al-Syuja’i, dan Hasyiyah
al-Khudhariy.
5)
Syarah Alfiyah yang hebat lagi
adalah Manhaj al-Salik karya al-Asymuni[3]
(929 H). Syarah ini sangat kaya dengan maklumat dan sumber kutipannya sangat
bervariasi. Syarah ini dapat dinilai sebagai kitab nahwu yang paling sempurna,
karena memasukkan berbagai pendapat mazhab dengan argumentasinya masing-masing.
Dalam syarah ini, pendapat para penulis Syarah Alfiyah sebelumnya banyak
dikutip dan dianalisa. Antara lain mengulas pendapat Muhammad Badruddin (putera
Ibn Malik), al-Muradi, Ibn ‘Aqil, al-Sayuthi, dan Ibn Hisyam, bahkan dikutip
pula komentar Ibn Malik sendiri yang dituangkan dalam Syarah al-Kafiyah ,
tetapi tidak dicantumkan dalam Alfiyah . Semua kutipan-kutipan itu diletakkan
pada posisi yang tepat dan disajikan secara sistematik, sehingga para pembaca
mudah menyelusuri suatu pendapat dari sumber aslinya. Kitab ini memiliki banyak
hasyiyah juga, antaranya, Hasyiyah Hasan
ibn Ali al-Mudabbighi, Hasyiyah Ahmad ibn Umar al-Asqathi, Hasyiyah al-Hifni,
dan Hasyiyah al-Shabban. Dalam muqaddimah hasyiyah yang disebut akhir ini (Hasyiyah
al-Shabban), penulisnya mencantumkan ulasan, bahawa metodnya didasarkan atas
tiga unsur, iaitu;
a) Karangannya akan merangkumi semua pendapat ulama nahwu yang
mendahului penulis, yang terhurai dalam kitab-kitab syarah al-Asymuni.
b) Karangannya akan mengulas beberapa masalah yang sering menimbulkan
salah faham bagi pembaca.
c) Menyajikan komentar baru yang belum ditampilkan oleh penulis
hasyiyah sebelumnya. Dengan demikian, kitab ini boleh dinilai sebagai pelengkap
catatan bagi orang yang ingin mempelajari teori-teori ilmu nahwu.
Artikel ini
disusun kembali dari artikel di pautan berikut; http://ponpes-almunawwar.blogspot.com/2011/02/biografi-ibnu-malik-pengarang-kitab.html
[1]
Ibn Mu’thi – beliau ialah
al-Imam al-‘Allamah Abu al-Hasan Yahya Zainuddin bin Abdul Nur al-Zawawi
al-Jaza-iri (564-627H). Beliau merupakan guru kepada Ibn Malik dan seorang
faqih dalam Mazhab Hanafi.
[2]
Beliau
ialah Bahauddin ‘Abdullah Bin Abdul Rahman Bin ‘Abdullah Bin 'Aqil al-Qurasy al-‘Aqily
al-Mishri.
subhanallah lkarya beliau benar-benar bermanfaat bagi seluruh manusia
ReplyDeleteKarya-karya para ulama terdahulu banyak memberi manfaat kepada generasi selepas mereka berkat keikhlasan mereka menyampaikan ilmu.
Deletebisa gak kasih referensi kitab yang menceritakan biografi imam Al asymuni ...
ReplyDeleteFixed-Price : Advanced beginner ($$) -- Se revele etre. https://imgur.com/a/V3o9kQo https://imgur.com/a/VZ3SND4 https://imgur.com/a/wCzD9RK https://imgur.com/a/xwGkuCc https://imgur.com/a/0rWSWT1 https://imgur.com/a/rlzAaeQ https://imgur.com/a/NVcsdrc
ReplyDelete