Monday, May 4, 2020

Mursyidul Thullab Ila al-Karim al-Wahhab


Kitab Mursyidul Thullab Ila al-Karim al-Wahhab (مرشد الطلاب إلى الكريم الوهاب) adalah sebuah karya dalam bidang taasawwuf yang disusun oleh al-Imam Abu Yahya Zainuddin al-Makhdum Kabir bin Syeikh Qadhi Ali bin Syeikh Qadhi Ahmad al-Ma’bari al-Syafi’i al-Funnani al-Malibari (873-928H)[1]. Kandungan kitab ini membicarakan mengenai nasihat (الوعظ) dan bimbingan (الإرشاد) bagi pengabdian diri kepada Allah SWT. Kitab ini pernah diterbitkan oleh Mathba’ah Mafatihul Huda di Kerla, India pada tahun 1324H.

Kitab Mursyidul Thullab ini telah menjadi rujukan para ulama terkemudian dalam penuyusunan karya-karya mereka. Kitab ini juga menjadi rujukan utama cucu beliau Syeikh al-Imam Zainuddin Ahmad bin Muhammad al-Ghazali al-Malibari ketika menyusun kitab Irsyad al-'Ibad ila Sabil al-Rasyad (إرشاد العباد إلى سبيل الرشاد). 

Kitab Mursyidul Thullab ini telah diberikan huraian (syarah) oleh al-‘Allamah Syeikh Muhammad Kutti al-Malaibari al-Kaibatti (Kappatta) dalam dua juz (jilid) dengan judul Mu’allam Ulil Albab bi Latha-if  Mursyidil Thullab ila al-Karim al-Wahhab (معلم أولي الألباب بلطائف مرشد الطلاب إلى الكريم الوهاب).

Manuskrip kitab Mursyidul Thullab boleh dimuat turun di pautan مرشد الطلاب إلى الكريم الوهاب.

Sekadar ini sahaja maklumat yang diperolehi mengenai kitab Mursyidul Thullab ini. Semoga bermanfaat.


[1] Imam Zainuddin bin Ali  merupakan datuk kepada Syeikh Zainuddin Ahmad bin Muhammad al-Ghazali bin Zainuddin al-Ma’bari al-Malabari ((938-1028H)) pengarang kitab fiqh mazhab Syafi’i, iaitu kitab Fath  al-Mu’in Syarh Qurrah ‘Ain ().

1 comment:

  1. Kitab syarah muhammad kuti dimana saya boleh dapatkan ?

    ReplyDelete