Tuesday, May 19, 2020

Hukum & Persoalan Darah-Darah Haid, Nifas Dan Istihadah


Buku Hukum & Persoalan Darah-Darah Haid, Nifas Dan Istihadah adalah sebuah karya terjemahan dari sebuah buku berbahasa Arab yang berjudul al-Ihathah bi Ahamm Masa’il al-Hidh wa al-Nifas wa al-Istihadhah (الإحاطة بأهم مسائل الحيض والنفاس والاستحاض). Karya asalnya disusun oleh Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki, manakala edisi terjemahannya disusun oleh Ustaz Muhammad Ramzi Omar. Buku ini diterbitkan  oleh Sinar Media Services pada tahun 2007 dengan  151 halaman.

Buku ini disusun secara khusus membahaskan berkenaan persoalan-persoalan berkaitan haid, nifas dan istihadah serta hukum hakam yang dengannya - merangkumi hukum taharah, sembahyang, puasa, tawaf, membaca  al-Quran, talak, pergaulan suami isteri dan sebagainya.

Buku ini sangat perlu dibaca dan dipelajari kerana persoalan darah wanita adalah persoalan yang amat penting kerana ia membabitkan keabsahan ibadat utama yang dilakukan seperti solat dan puasa. Kejahilan seorang wanita tentang hukum-hukum yang berkaitan darah yang dilaluinya akan menyebabkan kedudukan ibadatnya tidak menentu sama ada sah atau tidak, dan apatah lagi mendapat penerimaan di sisi Allah S.W.T.

Dalam perbincangan isi kandungan buku ini, selain pandangan mazhab Syafi’i, pandangan para ulama mazhab lain juga turut dikemukakan sebagai perbandingan.

Semoga bermanfaat.

4 comments: