Saturday, May 9, 2020

al-Kamal fi Asma’ al-Rijal


Kitab al-Kamal fi Asma’ al-Rijal (الكمال في أسماء الرجال), merupakan karya dalam bidang ilmu hadis yang yang khusus mengenai ilmu al-jarh wa al-ta’dil (الجرح والتعديل). Kitab ini disusun al-Hafizh Abu Muhammad Abdul Ghani bin Abdul Wahid al-Maqdisiy (541-600H). Berdasarkan kitab yang diterbitkan oleh الهيئة العامة للعناية بطباعة ونشر القرآن الكريم والسنة النبوية وعلومه dengan cetakan pertama (2017), ia telah dicetak sebanyak 10 jilid. 

Kitab al-Kamal ini kemudiannya telah diringkaskan oleh al-Hafizh Jamaluddin Yusuf bin Abdul Rahman al-Mizzi al-Dimasyqi (654-742H) melalui karya beliau yang berjudul Tahzib al-Kamal fi Asma’ ar-Rijal ( تهذيب الكمال في أسماء الرجال). Dalam penyusunan kitab ini beliau telah meringkaskan kandungan kitab al-Kamal dan memasukkan pula beberapa tambahan lain. 

Berdasarkan kitab Tahzib al-Kamal pula, telah disusun sebuah kitab berjudul Tahzib al-Tahzib  Fi Asma’ al-Rijal (في أسماء الرجال تهذيب التهذيب) oleh al-Hafizh Ahmad Ibn Hajar al-‘Asqalani (773-852H). Dalam penyusunan kitab ini beliau telah meringkas kandungan kitab Tahzib al-Kamal dan memasukkan pula beberapa tambahan penting. 

al-Hafizh Ahmad Ibn Hajar al-‘Asqalani kemudiannya telah meringkaskan pula kitab Tahzib al-Tahzib  Fi Asma’ al-Rijal di atas melalui karya beliau yang lain yang berjudul Taqrib al-Tahzib fi Asma’ al-Rijal (في أسماء الرجالالتهذيب تقريب ).

Kitab al-Kamal  ini boleh dimuat turun di pautan  الكمال في أسماء الرجال. Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment