Friday, March 29, 2019

Indahnya Hidup Wanita Bersyariat


Buku Indahnya Hidup Wanita Bersyariat merupakan sebuah karya dalam bidang fiqh yang menghimpunkan huraian para ulama mengenai berbagai permasalahan hukum berkaitan dengan kehidupan harian wanita. Buku ini sangat sesuai untuk dijadikan sebagai rujukan kerana hampir keseluruhan aspek kehidupan wanita disentuh dengan terperinci serta berlandaskan dengan dalil-dalil yang sahih dan tepat. 

Buku ini diterbitkan oleh Crescent News, Selangor dengan cetakan pertamanya pada tahun 2013. Ia diterbitkan dalam satu jilid setebal 1199 halaman.


Beberapa catatan mengenai buku ini.

Berdasarkan maklumat yang terdapat dalam buku ini, penyusunnya adalah Fatimah Hj Omar dan Syawana Aziz. Ia tidak menyebutkan buku ini sebagai edisi terjemahan dan tidak menyertakan nama pengarang asalnya.

Sekadar makluman, saya telah membuat perbandingan isi kandungan buku Indahnya Hidup Wanita Bersyariat ini dengan kandungan sebuah kitab yang disusun oleh Syaikh Abu Malik Kamal bin al-Sayyid Salim, yang berjudul Fiqh al-Sunnah li al-Nisaa’ (فقه السنة للنساء) atau judul lengkapnya Fiqh al-Sunnah li al-Nisaa’ wa Ma yajibu an Ta’rifahu kullu Muslimah min Ahkam (فقه السنة للنساء وما يجب أن تعرفه كل مسلمة من أحكام).

Saya dapati isi kandungannya adalah sama dan dipastikan ia adalah terjemahan bagi kitab Fiqh al-Sunnah li al-Nisaa’ karya Abu Malik Kamal ini. Isi kandungannya meliputi hampir semua kandungan kitab asalnya, hanya bab pewarisan, iaitu bab terakhir dan muqaddimah pengarang serta kata penutup pengarang kitab asalnya tidak lampirkan. Pengubahsuaian bab juga dilakukan, dengan memecahkan sebahagian bab asalnya kepada beberapa bab yang baru. Beberapa nota kaki yang disediakan oleh pengarang yang terdapat dalam kitab asalnya juga dikekalkan dalam buku ini.

Semoga bermanfaat

No comments:

Post a Comment