Saturday, March 16, 2019

Tahsin Ibadah (تحسين عبادة )


 Tahsin Ibadah (تحسين عبادة )  adalah sebuah karya yang menghimpunkan lebih 130 soal jawab tentang fiqh ibadah yang merangkumi solat, puasa dan bersuci. Isi kandungan buku ini asalnya merupakan hasil transkripsi daripada rakaman satu slot  yang popular di Radio IKIMfm, iaitu slot Tahsinul Ibadah. Slot Tahsinul Ibadah ini disampaikan oleh Allahyarham al-Fadhil Ustaz Syed Muhammad Fadzil bin Syed Ahmad atau lebih dikenali sebagai Ustaz Fadzil al-Yamani (1967-2016). Buku ini diterbitkan bersama oleh Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) dan Galeri Ilmu Sdn. Bhd. Dengan cetakan pertama pada tahun 2017. Ketebalan buku ini merangkumi 213 halaman.

Persoalan yang diutarakan dalam buku ini adalah permasalahan yang sering dihadapi oleh masyarakat Islam pada hari ini seperti cara qadha solat dan puasa, cara solat jamak ketika musafir, isuisu dalam solat berjemaah dan lain-lain lagi. Turut dimuatkan beberapa soalan umum seperti taubat nasuha dan nisfu Syaaban. Setiap soalan dijawab dengan jawapan yang jelas dan mudah difahami selain didatangkan perbandingan untuk mengukuhkan pemahaman pembaca.

Kandungan buku ini dibahagikan kepada sepuluh bahagian. Bahagian 1 (6 soal jawab), 2 (17 soal jawab), 3 (14 soal jawab), 4 (8 soal jawab). 5 (13 soal jawab), 6 (13 soal jawab), 7 (9 soal jawab), 8 (18 soal jawab), 9 (14 soal jawab) dan 10 (17 soal jawab).

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment