Berdasarkan kajian Syeikh Dr. Khalil Ibrahim Mulla Khatir serta penelitian terhadap dalil dan hujah yang dikemukakan oleh beliau, dapat dinyatakan bahawa Imam al-Syafi‘i sebenarnya juga mempunyai kitab hadith yang disusun oleh beliau sendiri, iaitu kitab al-Sunan (السنن). Ia merupakan sebuah kitab hadith yang lain daripada kitab al-Musnad yang dinisbahkan kepadanya, meskipun ada sebahagian orang yg terkeliru dan menganggap kedua-duanya sebagai kitab yang sama.
Menurut Dr. Khalil Ibrahim Mulla Khatir, bilangan
hadith-hadith kitab al-Sunan ini adalah sebanyak 666 buah hadis. Meskipun
saiznya agak kecil, namun faedahnya amat besar sekali. Antaranya ialah
sanad-sanadnya agak tinggi dan kebanyakan hadith-hadithnya pula adalah sahih.
Menurut beliau, kitab Sunan al-Syafi‘i yang sampai kepada kita pada hari ini
adalah salah satu daripada enam buah kitab hadith yang disusun oleh Imam
as-Syafi‘i dengan judul “asl-Sunan”.
Ada sebahagian ilmuwan yang mendakwa bahawa kitab Sunan al-Syafi‘ei
ini sebenarnya adalah susunan Imam Abu Ja‘far Ahmad bin Muhammad bin Salamah
al-Tahawi al-Hanafi (239 – 321H), bukannya susunan Imam al-Syafi’i sendiri.
Namun, pendapat ini agak lemah kerana bertentangan dengan banyak bukti.
Antaranya (seperti dalam mukadimah Sunan al-Syafi‘i oleh Dr. Khalil Ibrahim
Mulla Khatir);
1. Di awal kesemua manuskrip kitab jelas menyebut, Imam at-Tahawi mendengar kitab Sunan al-Syafi‘i ini daripada bapa saudaranya, Imam al-Muzani yang merupakan murid Imam al-Syafi‘i. Dicatatkan, at-Tahawi mendengarnya daripada Imam al-Muzani pada tahun 252 H melalui pembacaan beliau kepadanya atau bersama murid-murid yg lain (قراءة منه علينا). Jelas bahawa pada masa ini, at-Tahawi masih remaja lagi dalam usia sekitar 13 atau 14 tahun. Ini membuktikan bahawa Imam at-Tahawi hanya sebagai perawi kitab sahaja, bukannya pengarang kitab dengan usia yg semuda itu. Malah, banyak tempat di dalam kitab al-Sunan ini yg mengisyaratkan demikian.
2. Dalam setengah manuskrip, ada disebutkan Imam al-Muzani mendengarnya daripada Imam al-Syafi‘i secara imla’ (penuturan) daripada dirinya sendiri kepada beliau atau bersama murid-murid yang lain (إملاء منه علينا) (1/14). Ini juga membuktikan bahawa Imam al-Muzani hanya sebagai perawi kitab sahaja, bukannya pengarang kitab.
3. Ada terdapat di dalam manuskrip-manuskrip as-Sunan ini, ulasan2 daripada Imam at-Tahawi dan sebilangan hadith yang ditambah oleh beliau sebagai nota tepi atau nota kaki sahaja. Namun, sebahagian penyalin manuskrip telah memasukkan sebahagian ulasan2 Imam at-Tahawi itu ke dalam isi kandungan kitab, manakala sebahagiannya masih kekal sebagai nota tepi atau nota kaki.
4. Banyak fakta yang menunjukkan wujud periwayatan kitab al-Sunan ini oleh murid-murid Imam al-Syafi‘i, seperti Qahzam bin ‘Abdullah bin Qahzam al-Aswani, Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Abd al-Hakam, Harmalah bin Yahya at-Tajibi, Abu Ibrahim Isma‘il bin Yahya al-Muzani, al-Hasan bin Muhammad bin al-Sabbah al-Za‘farani, al-Rabi‘ bin Sulaiman dll.
5. Imam al-Baihaqi di dalam kitabnya Manaqib al-Syafi‘i menyebut secara jelas bahawa Imam al-Syafi‘i ada mempunyai kitab al-Sunan.
6. Ibn Yunus pula menyebut di dalam kitabnya Tarikh Misr bahawa Imam at-Tahawi telah mendengar kitab al-Sunan daripada pakciknya, Abu Ibrahim Isma‘il al-Muzani, yang diriwayatkannya daripada Imam as-Syafi‘i.
7. Al-Hafiz Ibn Hajar merekodkan di dalam kitabnya (المعجم المفهرس) dua buah versi kitab Sunan al-Syafi‘i, iaitu riwayat al-Muzani daripada al-Syafi‘i dan riwayat Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Abd al-Hakam daripada al-Syafi‘i.
8. Al-Hafiz Ibn Kathir di dalam Tabaqat al-Syafi‘iyyahnya turut menyebut ada meriwayatkan kitab Sunan al-Syafi‘i ini. Beliau menyebutnya sebagai al-Sunan a-Saghir (االسنن الصغير).
9. Syeikh Muhammad bin Ja‘far al-Kattani (w. 1345H) turut merekodkannya di dalam kitab (الرسالة المستطرفة لبيان مشهور كتب السنة المشرفة), kata beliau: “Sunan al-Imam al-Syafi‘i; diriwayatkan oleh Abu Ibrahim Isma‘il bin Yahya al-Muzani, kemudian diriwayatkan oleh Abu Ja‘far Ahmad bin Muhammad bin Salamah al-Tahawi, di dalam satu jilid.”
10. Al-Hafiz as-Suyuthi dalam Husn al-Muhadharah menyatakan bahawa antara kitab-kitab edisi baru yang disusun oleh Imam al-Syafi‘i ketika di Mesir ialah kitab al-Sunan.
11. Kesemua lafaz
periwayatan kitab yang termaktub pada manuskrip jelas menyebutkan judulnya
sebagai Sunan al-Syafi‘i, dan tiada yang menyebutnya sebagai Sunan at-Tahawi
atau seumpamanya.
Menurut Syeikh Dr. Khalil Ibrahim Mulla Khatir, tidak ada di
dalam kitab al-Sunan ini satu hadith pun yang tidak diamalkan atau ia daif yang
tidak ada sebarang penguat mahu pun penyokong baginya, bahkan kesemuanya -
kecuali yang telah diterangkan ilatnya dan wahamnya oleh Imam al-Syafi’i –
adalah sahih secara zatnya atau pun sahih/sabit melalui riwayat-riwayat sokongannya.
Berbeza dengan Musnad al-Syafi‘i, kitab Sunan al-Syafi‘i ini
kurang disyarah dan diberi perhatian oleh ulama terdahulu. Usaha menggabungkan
hadith-hadith al-Musnad dan al-Sunan ini pernah dilakukan oleh Syeikh Ahmad bin
‘Abd al-Rahman al-Banna al-Sa‘ati, bapa Syeikh Hasan al-Banna. Karyanya itu
diberi judul: (بدائع
المنن في جمع وترتيب مسند الشافعي والسنن). Beliau juga menyertakannya dengan syarah ringkas yg diberi
judul: (القول الحسن شرح
بدائع المنن).
Perlu ditegaskan juga bahawa bukan di dalam kedua-dua kitab
ini sahaja hadith-hadith yang diriwayatkan oleh Imam al-Syafi‘i. Dr. Rif‘at
Fauzi ‘Abd al-Muttalib telah berusaha menghimpunkan kesemua riwayat Imam al-Syafi‘i
daripada berbagai sumber rujukan seperti kitab al-Umm dan lain-lain. Beliau
mendapati jumlah hadish dan athar yang diriwayatkan oleh Imam al-Syafi‘i
menurut semakannya berjumlah sebanyak 4,663 buah. Kesemua atau kebanyakannya di
dalam bab hukum hakam. Jumlah ini boleh dikatakan setanding dengan jumlah
riwayat yg terkandung di dalam kitab-kitab Sunan yang lain.
Sekurang-kurangnya kini terdapat dua buah versi cetakan kitab
Sunan al-Syafi‘i, iaitu cetakan yang ditahkik oleh Dr. ‘Abd al-Mu‘ti Amin
Qal‘aji dengan judul: al-Sunan al-Ma’thurah (السنن المأثورة)
pada tahun 1986 dan cetakan yang lebih teliti ditahkik oleh Syeikh Dr. Khalil
Ibrahim Mulla Khatir dengan judul: al-Sunan (السنن) pada tahun 1989. Justeru, diharapkan para penulis selepas ini,
tidak hanya menyebut kitab al-Muwatta’ sebagai karya Imam Malik dan kitab
al-Musnad sebagai karya Imam Ahmad sahaja, bagi kitab hadith yang disusun oleh
imam mujtahid yang empat, tetapi turut menyatakan: kitab al-Sunan sebagai karya
Imam as-Syafi‘i.
Kitab versi cetakan dengan judul al-Sunan al-Ma’thurah boleh
dimuat turun di pautan https://archive.org/download/78808/78808.pdf
. Manakala manuskripnya pula boleh dimuat turun di pautan https://www.alukah.net/Manu/Files/Manuscript_2812/ELMKTYIT222.pdf
.
Sumber :
No comments:
Post a Comment