Saturday, December 19, 2020

Tafsir dari Perspektif Sains Dan Sejarah

Al-Hamdulillah saya dapat memiliki 4 buah buku tafsir karya Al-Fadhil Prof. Madya Dr. Zawawi Ahmad yang menghuraikan ayat-ayat al-Quran yang terdapat surah Yasin, al-Naml, al-Nahl dan al-‘Ankabut dari perspektif sains dan sejarah.  

Berikut adalah buku tafsir tersebut;


     Tafsir Surah Yasin dari Perspektif Sains dan Sejarah.

 Tafsir Surah an-Naml dari Perspektif Sains dan Sejarah.

Tafsir Surah an-Nahl dari Perspektif Sains dan Sejarah.

 Tafsir Surah al-'Ankabut dari Perspektif Sains dan Sejarah
 .

Buku-buku ini, adalah antara karya dalam bidang tafsir yang disusun dalam bahasa Melayu. Koleksi buku tafsir ini telah diterbitkan oleh Aras Mega (M) Sdn. Bhd, Kajang Selangor.

Dalam karya tafsir ini, pengarangnya cuba membongkar beberapa rahsia yang terkandung dalam surah Yasin, al-Naml, al-Nahl dan al-‘Ankabut dari dari sudut sains dan sejarah. Dengan memahami mesej sebenar yang terkandung dalam surah-surah ini, umat Islam akan sedar bahawa setiap surah yang diturunkan oleh Allah SWT bukan sahaja untuk dibaca tetapi yang lebih penting ialah memahami isi kandungannya agar dapat melaksanakan segala perintah-Nya dengan lebih taat.

Semoga bermanfaat 

1 comment:

  1. thank you so much for this blog that was so good and informative also but i have similar blog like that if you want to read my blog so click here
    https://faizanquranacademy.com/our-courses/
    learn quran online for kids

    ReplyDelete