Thursday, December 10, 2020

Nashaihul 'Ibad

 

Buku Buku Nashaihul ‘Ibad Imam Nawawi : Nasihat-nasihat Agama kepada Calon Penghuni Syurga merupakan sebuah karya terjemahan yang diusahakan oleh Abu Mazaya Al-Hafiz atau Masruhan Kyai Choteb al-Hafiz dan diterbitkan oleh Perniagaan Jahabersa. Berdasarkan cetakan ke-3 (2010), kandungan buku ini merangkumi 480 halaman.

Buku ini adalah terjemahan bagi Kitab Nasha-ih al-‘Ibad  fi Bayan Alfaz Munabbihat  ‘Ala  al-Isti’dad li Yawm al-Ma’ad (نصائح العباد في بيان ألفاظ منبهات على الاستعداد ليوم المعاد), iaitu sebuah karya al-Syeikh al-‘Allamah Abu Abd al-Mu’thi Muhammad Nawawi  bin ‘Umar al-Banteni al-Jawi. Seorang ulama nusantara yang terkenal pada abad ke 19 Masihi. Beliau dilahirkan  di Kampung Tanara, Serang, Banten, Indonesia pada tahun 1815 M/1230 H. Pada tanggal 25 Syawal 1314 H/1897 Syeikh Muhammad Nawawi telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada usia 84 tahun. Ia dimakamkan di Perkuburan al-Ma’la dekat makam Siti Khadijah, Ummul Mukminin istri Nabi saw.

Manakala kitab Nasha-ih al-‘Ibad pula merupakan syarah atau huraian bagi  kitab Munabbihat  ‘Ala  al-Isti’dad li Yawm al-Ma’ad (منبهات على الاستعداد ليوم المعاد) karya ulama hadis terkenal al-Imam al-Hafiz al-Syeikh Syihabuddin Ahmad bin ‘Ali bin Muhammad bin Ahmad al-‘Asqalani al-Syafi‘i  (773-852 H ) yang mengandungi himpunan hadis dan atsar  yang disusun mengikut urutan angka.

Kandungan kitab ini menghidangkan nasihat-nasihat agama dan tuntunan bagi manusia menuju ke hadrat Allah swt. Ia sangat penting bagi siapa sahaja yang ingin selamat dalam merentasi pelbagai rintangan dan halangan di dunia menuju kehidupan yang bahagia di syurga.

 

Beberapa catatan mengenai buku terjemahan ini;

Disebutkan di bahagian kulit hadapan buku terjemahan ini dengan judulnya Nashaihul ‘Ibad Imam Nawawi (), di bahagian atas dengan tulisan Jawi/Arab dan diikuti dengan tulisan rumi di bawahnya. Berdasarkan judul buku ini, secara tidak langsung ia bermaksud kitab asalnya disusun oleh Imam Nawawi. Siapakah Imam al-Nawawi yang dimaksudkan?.

Pada pengantar penterjemah dicatatkan kitab ini adalah terjemahan  dari kitab “Nashaih al-Ibad fi Bayan Alfaz Munabbihat ‘Ala al-Isti’dad liyawn al-Maad” karya salah seorang  ulama terbilang dari Nusantara yang telah menjadi mufti tanah suci Mekkah tempoh dahulu.

Manakala dalam pengantar penyusun kitab Nashaihul ‘Ibad sendiri pula memperkenalkan dirinya sebagai Muhammad  Nawawi bin ‘Umar al-Jawi.  Oleh itu penyusun kitab ini bukanlah Imam al-Nawawi  atau nama penuhnya al-Imam Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin Syaraf al-Nawawi al-Syafi’i (631-676 H), yang terkenal sebagai ulama besar dan tonggak mazhab Syafi’i itu, tetapi  penyusun sebenar ialah al-Syeikh Muhammad Nawawi al-Banteni al-Jawi, seorang ulama mazhab Syafi’i yang  berasal dari Indonesia.

Saya terfikir juga kenapa dicatatkan Imam Nawawi?, kerana ia mungkin boleh mengelirukan pembaca yang baru mengenali buku ini. Namun begitu, mungkin boleh juga dikekalkan nama tersebut dengan tambahan al-Jawi di belakangnya (Imam Nawawi al-Jawi), bagi membezakannya dengan Imam Abu Zakariya Yahya al-Nawawi yang lebih terkenal dan rujukan para ulama mazhab Syafi’i. Tidak salah meletakkan gelaran Imam tersebut, kerana keilmuan dan ketokohan Syeikh Muhammad Nawawi al-Jawi sememangnya diakui oleh para ulama sezaman dan selepasnya. Bahkan ada ulama yang menggelar beliau dengan Imam Nawawi Tsani (Imam Nawawi yang kedua).

Kandungan kitab edisi Arabnya boleh dimuat turun di pautan https://ia600704.us.archive.org/21/items/book2_20140128_1312/book7.pdf

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment