Kitab
Minhat al-Qarib al-Mujib Wa Mughni al-Raghibin fi al-Taqrib (منحة القريب المجيب
ومغني الراغبين في التقريب) adalah sebuah karya fiqh mazhab Syafi’i dalam bahasa Melayu yang
disusun oleh Haji Wan Abdul Samad bin Wan Muhammad Salih bin Wan Abdul Latif
alFatani (1840-1891), yang terkenal dengan gelaran Tuan Tabal.
Hasil
karya Tuan Tabal ini adalah termasuk dalam kelompok kitab kuning. Kitab ini
turut dikenali dengan nama ringkasnya iaitu Minhat al-Qarib. lanya
digunakan oleh Tuan Tabal dan juga pewaris-pewarisnya untuk di ajar di sekolah
pondok yang didirikan beliau di Kelantan. Kitab ini merupakan kitab karangan
beliau yang mengandungi sebanyak 328 halaman. la dianggap tebal mengikut
standard kitab-kitab kuning yang ditulis sekitar era awal abad ke-20. la
dimulakan dengan perkara berkaitan dengan bidang Tauhid, diikuti dengan Fiqh
dan diakhiri dengan bidang Tasawuf.
Dari
segi bahasa pula, ia menggunakan bentuk Bahasa Melayu Klasik. Kadangkala kita
dapat melihat terdapat sedikit unsur-unsur pengaruh Arab dalam gaya penulisan. Penulisan
karya ini juga kadangnya dilihat terikat dengan penterjemahan daripada bahasa
Arab yang berbunga-bunga dan kemudiannya disesuaikan dengan konteks bahasa
Melayu. Antara perkataan yang biasa kita baca terdapat dalam karya-karya kitab
kuning adalah seperti arakian, hatta, sayugia dan karangan Tuan Tabal
turut mengandungi gaya bahasa tersebut.
Pada
pendahuluan kitab ini, ia membicarakan tentang sinopsis ringkas kandungannya.
Tuan Tabal memasukkan beberapa ayat al-Quran dan Hadith dalam menerangkan
beberapa kelebihan ilmu. Beliau turut menyelitkan beberapa pandangan tokoh
dalam pendahuluan ini seperti kata-kata dari Imam al-Ghazali, Abdul Qadir Idrus
dan lain-lain.
Seterusnya,
beliau membuka tajuk penulisannya dengan membentangkan tentang bidang bab Aqidah.
Di dalam bab ini, beliau menerangkan tentang perkara-perkara asas tauhid
ataupun akidah. Beliau menerangkan tentang hal-hal seperti sifat-sifat yang
wajib bagi Allah berserta lawannya selain sifat-sifat bagi Nabi dan Rasul. Bab
ini juga ada menyatakan tentang kewajipan mempercayai kandungan rukun iman serta
seksa bagi mereka yang mengingkarinya. Bab ini adalah bab yang paling minoriti
dengan hanya ditulis sebanyak lebih kurang dua muka surat. Namun terdapat
beberapa hal yang berkaitan dengan tauhid ditulis di antara bab-bab Fiqh seperti
bab Riddah.
Setelah
itu, Tuan Tabal meneruskan penulisannya dalam bidang Fiqh, iaitu bahagian
terbesar perbahasan kitab Minhat al-Qarib. Perbahasan berkaitan disiplin fiqh
adalah menjadi perbahasan tumpuan dan mendominasi kitab ini dengan mengambil
ruang terbanyak sekitar 4/7 dari keseluruhan halaman kitab. Perbahasan fiqh dalam
kitab ini adalah lebih luas berbanding kitab-kitab fiqh yang ditulis dalam era
semasa dengannya, kerana ia merangkumi perbincangan yang luas yang meliputi bab
ibadah seperti taharah, istinjak, solat, puasa, haji dan umrah,; bab
muamalah seperti riba, wadi'ah, al-'Ariah (pinjaman), jual beli; bab
munakahat seperti nikah kahwin, talak, khulu’, li'an; dan bab jinayat.
Penulisannya dalam bahagian ini dapat dilihat bermula daripada muka surat 7
hinggalah muka surat 224. Bidang penulisan feqah ini dimulai dengan tajuk Kitab
al-Taharah dan diakhiri dengan perbincangan dengan status hamba yang melahirkan
anak bagi tuannya yang dibincangkan di bawah tajuk Fasl Fi Ahkam Ummahat
al-Awlad.
Seterusnya
ia menyambung kepada penulisan dalam bidang Tasawuf yang bermulai
daripada muka surat 224 hingga akhir iaitu muka surat 328. Bagi bidang ini,
beliau memulakan dengan tajuk Bab Taubat hinggalah kepadab bab terakhir iaitu
bab adab berzikir.
Sebagai
penutup kitab, Tuan Tabal mengakhiri penulisannya dengan menyatakan pujii-pujian
kepada Allah kerana telah berjaya menyiapkan penulisannya. Antara isi penutup
penulisan ini ialah kata-kata merendah diri daripada beliau sekiranya terdapat
kesalahan dalam penulisannya.
Pada
akhir penulisannya juga, Tuan Tabal menyatakan kitab-kitab utama yang beliau
rujuk semasa menulis kitab ini. Kitab-kitab tersebut ialah Kitab Ihya ' 'Ulum
al-Din, Minhaj al-'Abidin dan Bidayah al-Hidayah karangan Imam al-Ghazali, Kitab
Bahr al-Mawrud dan Syarh Wasiyat Matbuliah karangan Syeikh Abdul Wahhab
al-Sya'rani.
Jika
ditinjau dan diteliti dari aspek penulisan kitab Minhat al-Qarib terutama di
dalam bidang fiqh, Tuan Tabal didapati menguasai fiqh Mazhab Syafi'e yang
dikira mendominasi fiqh masyarakat Nusantara ketika itu sehinggalah ke hari
ini. lni dapat dilihat apabila perbincangan yang dikemukakan beliau mengenai
hal-ehwal berkaitan hukum hakam, kaedah solat dan sebagainya menjurus kepada
pandangan Mazhab Syafi'i. Oleh yang demikian, tidak hairanlah bahawa karya
beliau ini telah menguatkan pegangan terhadap mazhab ini terutama di kawasan
beliau bertapak membuka pondoknya dan daerah-daerah lain. la tersebar ke daerah-daerah
lain di Nusantara dengan bantuan anak-anak murid beliau yang datang dari
pelbagai pelosok daerah untuk belajar dan berguru dengan beliau dan sudah
pastilah apa yang dipelajari itu akan juga disebarkan apabila mereka pulang ke
tempat masing-masing. Tidak dinafikan bahawa kekuatan ketokohan, pengajaran dan
pandangan yang disampaikan oleh Tuan Tabal ini sebenarnya turut ditambah oleh penghasilan
kitab yang dikarangnya. Sebab itulah beliau sehingga ke hari ini, walaupun
sudah lebih seabad meninggal dunia, beliau tetap menjadi seorang ulama' yang
cukup dikagumi, kerana beliau bukan sahaja mampu menyampaikan idea tetapi turut
menghasilkan kitab yang menjadi rujukan ramai.
Dipetik
dan sedikit pengubahsuaian dari artikel yang bertajuk Aspek Fiqh Dalam Kitab Ulama' Alam Melayu: Minhat al-Qarib al-Mujib Wa Mugni al-Raghibin Fi al-Taqrib Oleh Syeikh Wan Abdul Samad bin Mohammad Salleh (Tuan Tabal): satu Analisis Awal oleh Mohd Roslan Mohd Nor.
Semoga bermanfaat.
No comments:
Post a Comment