Saturday, April 18, 2020

al-Masa-il al-Hamawiyyah (المسائل الحموية)


Kitab al-Masa-il al-Hamawiyyah (المسائل الحموية) atau al-Fatawa al-Hamawiyyah (الفتاوى الحموية) adalah sebuah karya yang menghimpunkan beberapa permasalahan agama yang disusun dalam bentuk soal jawab oleh al-Imam Hibbatullah bin Abdul Rahim al-Barizi (645-738H). Terdapat 100 permasalahan agama yang dibincangkan dalam kitab ini.

Kitab al-Masa-il al-Hamawiyyah ini telah diterbitkan oleh Dar al-Basya-ir dengan cetakan pertama tahun 2004. Ketebalan kitab ini merangkumi 280 halaman.

Penyusunan kitab ini sebenarnya melibatkan dua orang ulama terkenal. Di mana soalan-soalannya adalah dikemukakan oleh al-Imam Jamaluddin Abu Muhammad Abdul Rahim bin al-Husain bin ‘Ali al-Qurasyi al-Isnawi al-Mishri (704-772H). Manakala jawapannya pula diberikan oleh al-Imam Hibbatullah bin Abdul Rahim al-Barizi. Imam Abdul Rahim al-Isnawi telah mendapat keizinan daripada Imam Hibbatullah al-Barizi untuk menyebarkan (menerbitkan) kitab ini. Oleh itu kitab ini juga dikenali sebagai al-Masa-il al-Isnawiyyah (المسائل الإسنوية) dan telah disebutkan oleh sebahagian penulis-penulis buku tarajim sebagai karya Imam al-Isnawi.

Perbincangan dalam kitab ini meliputi permasalahan akidah dan sebahagian besar kandungannya adalah berkaitan dengan bidang fiqh seperti permasalahan ibadat, muamalat, kekeluargaan, hudud dan jinayat dan lain-lain.

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment