Friday, April 24, 2020

al-Isyarah Fi al-Fiqh ‘Ala Mazhab al-Imam al-Syafi’i


Kitab al-Isyarah Fi al-Fiqh ‘Ala Mazhab al-Imam al-Syafi’i (الاشارة في الفقه على مذهب الامام الشافعي) adalah sebuah karya fiqh mazhab Syafi’i yang disusun oleh al-Imam Abu al-Fath Sulim bin Ayyub al-Razi al-Syafi’i (365-447H).

Ia merupakan sebuah kitab yang ringkas yang disusun oleh penyusunnya daripada pendapat-pendapat Imam Syafi’i yang rajih (الاقوال ارجحها), permasalahan yang sahih (المسائل اصحها), pendapat-pendapat ulama mazhab yang masyhur (الاوجه اشهرها). Ia disusun dengan ibarat yang jelas berserta dengan contoh-contohnya. Oleh itu, kitab ini dianggap sebuah kitab fiqh yang muktamad dalam mazhab Syafi’i.

Kitab al-Isyarah ini disusun oleh Imam Sulim al-Razi sebagai ringkasan (مختصر) bagi kitab beliau yang berjudul al-Furu’ (الفروع). Kitab al-Furu' ini telah menjadi rujukan para ulama mazhab. Sebagai contoh, al-Imam Abu Husain Yahya bin Abu al-Khair Salim al-‘Imrani al-Yamani (489-558H) telah menjadikan kitab al-Furu’ ini rujukan utama beliau ketika menyusun karya beliau yang berjudul al-Bayan fi Fiqh Mazhab al-Imam al-Syafi’i (البيان في فقه مذهب الشافعي).

Berdasarkan terbitan cetakan pertama (2014) Darul Dhiyak- Kuwait, kitab ini diterbitkan dalam satu jilid dengan 284 halaman. Kitab ini boleh dimuat turun di pautan الاشارة في الفقه على مذهب الامام الشافعي.

Semoga bermanfat.

No comments:

Post a Comment