Kitab Qawa’id al-‘Aqaid fi
al-Tawhid (قواعد العقائد فى
التوحيد) merupakan sebuah karya al-Imam Abu
Hamid al-Ghazali (505H) yang membincangkan mengenai akidah. Imam al-Ghazali
telah menyusun kitab ini sebagai sebuah kitab yang khusus menghuraikan konsep
akidah menurut Ahli Sunnah wal Jama’ah. Kitab ini agak nipis jika berbanding
dengan karya-karya Imam al-Ghazali yang lain. Berdasarkan kitab yang telah
diterbitkan, sama ada secara berasingan dari kitab Ihya’ ‘Ulumiddin atau
yang terdapat dalam kitab al-Ihya’ – kandungan kitab Qawa’id al-‘Aqaid
ini - hanya merangkumi 6 halaman sahaja.
Apabila Imam al-Ghazali menyusunkan
kitab induk dan karya agungnya yang berjudul Ihya’ Ulumiddin (إحياء
علوم الدين), beliau telah memasukkan kitab Qawa’id
al-‘Aqaid fi al-Tawhid yang telah disusunkan sebelumnya ke dalam kitab
al-Ihya’ sebagai fasal pertama bagi Kitab Qawa’id al-‘Aqaid, iaitu judul
yang diberikan oleh Imam al-Ghazali bagi kitab yang kedua dalam Rubu’
al-‘Ibadat (الكتاب الثاني من ربع العبادات). Dalam al-Ihya’, Imam
al-Ghazali meletakkan judul fasal pertama ini dengan ungkapan[1];
فى ترجمة عقيدة أهل
السنة فى كلمتى الشهادة التى هى أحد مبانى الإسلام
(Menghuraikan akidah (iktikad) Ahlus Sunnah wal Jama’ah mengenai dua
kalimah syahadah, iaitu salah satu dari dasar-dasar Islam)
Kitab ini terkenal di kalangan para
ulama’ selepas al-Ghazali sebagai teks rujukan bagi konsep Ahli Sunnah wal
Jama’ah. Kitab ini telah mendapat perhatian yang besar di kalangan para
ulama Ahli Sunnah, di mana beberapa ulama telah menyusun kitab khusus bagi
menghuraikan (syarah) isi kandungan kitab Qawa’id al-‘Aqaid ini. Antara ulama
yang menghasilkan karya khusus bagi menghuraikan kandungan kitab Qawa’id
al-‘Aqaid ialah;
a) al-Sayyid Ruknuddin al-Istirabadi
b) al-‘Allamah Muhammad ‘Amin bin
Shadruddin al-Syarwani
c) al-‘Allamah al-Sayyid Muhammad bin
Muhammad al-Husaini al-Zabidi
d) Dr al-Sayyid Muhammad ‘Uqail bin ‘Ali
al-Mahdali[2]
Terdapat beberapa edisi kitab
Qawa’id al-‘Aqa’id ini yang telah dicetak dan diterbitkan secara berasingan[3] dari
kitab al-Ihya’. Manakala edisi yang menjadi rujukan saya bagi menyiapkan
catatan ringkas ini adalah edisi yang telah diedit dan dihuraikan oleh Dr
al-Sayyid Muhammad ‘Uqail bin ‘Ali al-Mahdali. Edisi ini diterbitkan Darul
Hadis, Kaherah dengan ketebalan 79 halaman termasuk halaman kata pengantar
pentahkik, pengenalan kitab, dan halaman rujukan dan isi kandungannya.
Kitab ini juga ada diterbitkan bersama
karya-karya Imam al-Ghazali yang lain dalam sebuah buku yang diusahakan oleh beberapa
ulama antara;
a) Majmu’ah Rasa-il al-Imam al-Ghazali[4]. Kitab Qawa’id al-‘Aqaid merupakan risalah yang ke
empat daripada 26 buah karya Imam al-Ghazali yang dihimpunkan dalam buku ini.
Kitab ini disemak dan diedit oleh Ibrahim Amin Muhammad.
b) al-Qushur al-‘Awali min Rasail al-Imam
al-Ghazali[5].
Isi Kandungan Kitab Qawa’id al-‘Aqaid (
dalam Ihya ‘Ulumiddin)…..
Kitab Qawa'id al-'Aqaid yang terdapat dalam Ihya ‘Ulumiddin telah diterbitkan secara berasingan dari kitab induknya (al-Ihya') oleh beberapa penerbitan dalam bahasa Arab. Dalam kitab ini, Imam al-Ghazali telah membahagikan perbincangan mengenai konsep
akidah Ahli Sunnah wa al-Jama’ah kepada empat fasal, iaitu;
a) Menghuraikan akidah (iktikad) Ahlus Sunnah wal Jama’ah
mengenai dua kalimah syahadah, iaitu salah satu dari dasar-dasar Islam ( فى ترجمة عقيدة أهل السنة فى كلمتى الشهادة التى
هى أحد مبانى الإسلام )[6]
b)
Mengenai cara beransur-ansur memberi petunjuk dan
susunan tingkatan iktiqad. ( في وجه التدريج إلى الإرشاد وترتيب درجات
الاعتقاد اعلم أن ما ذكرناه في ترجمة العقيدة)
d) Mengenai Iman dan Islam, serta hubungan antara
keduanya dan berkaitan dengan bertambah dan berkurang nya iman.
)في الإيمان والإسلام وما
بينهما من الاتصال وما يتطرق إليه من الزيادة والنقصان ووجه استثناء السلف فيه (
Dalam kitab
ini, al-Ghazali menerangkan mengenai pegangan sebenar golongan Ahli Sunnah wal
Jamaah, yang terdiri dari kalangan salaf
dan khalaf. Imam al-Ghazali menerangkan cara yang telah diteladani golongan
salaf dalam berakidah yang tepat sebagaimana yang diterima daripada Rasulullah
saw.
Satu kitab yang
patut dibaca dan dipelajari isi kandungannya. Sekadar pengamatan saya yang
terhadnya ini, kitab al-Qawa’id al-‘Aqaid yang lengkap sebagaimana dalam
kitab al-Ihya’ ini belum lagi diterbitkan dalam bahasa Melayu / Indonesia secara
berasingan dari kitab al-Ihya’. Wallahu a’lam.
Saya
berpendapat terjemahan kitab ini yang merangkumi semua fasal yang dibincangkan dengan panjang lebar oleh Imam al-Ghazali perlu diterbitkan segera secara
berasingan dari kitab induknya, bagi memudahkan umat Islam mendapat manfaatnya.
Bagi
mendapatkan maklumat lanjut mengenai kitab ini, sila baca kitab Qawa’id
al-‘Aqaid, terbitan Darul Hadis, Kaherah yang boleh dimuat turun di pautan
Semoga catatan
ringkas ini bermanfaat.
[2] Beliau
telah membuat kajian dan tahqiq terhadap teks (nas) kitab Qawa’id al-‘Aqaid
serta membuat huraian isi kandungannya. Lihat Kitab Qawa’id al-‘Aqaid,
yang diterbitkan oleh Darul Hadis, Kaherah.
[3] Namun begitu setelah diteliti kandungan beberapa kitab yang diterbitkan ia merupakan Kitab
al-Qawa’id al-‘Aqaid lengkap merangkumi 4 fasal yang terdapat dalam Ihya’ ‘Ulumiddin.
[4] Majmu’ah
Rasa-il al-Imam al-Ghazali. Beyrut: Darul Fikr, cetakan 1 - 1996, hal.
160-164, Juga cetakan al-Maktabah al-Tawfiqiyyah, Mesir: hal. 174-177.
[6] Iaitu asalnya merupakan kitab Qawa’id al-‘Aqaid
yang disusun oleh Imam al-Ghazali sebelum penyusunan kitab al-Ihya’ sebagaimana
yang diterangkan sebelum ini.
[7] Kandungan fasal ke tiga ini juga asalnya merupakan
sebuah kitab yang disusun oleh al-Ghazali secara berasingan sebelum penyusunan
kitab al-Ihya’. Imam al-Ghazali menyebut judul kitab beliau ini nama al-Risalah
al-Qudsiyyah fi Qawa’id al-‘Aqaid. Namun apabila beliau menyusun kitab
al-Ihya’, kitab ini juga telah digabungkan ke dalam kitab ini.
Mana na dapat terjemahan rumi
ReplyDelete