Kitab Bakurah
al-Amani atau nama lengkapnya Bakurah al-Amani li Irsyad ‘Awam Ahl
al-Fathani (باكورة
الأماني لإرشاد عوام أهل الفطاني) merupakan
kitab yang membincangkan bidang akidah (ilmu tauhid) yang terkenal di ‘Alam
Melayu, khususnya negeri-negeri di Semenanjung Malaysia dan di Selatan Thailand
(baca: Patani) sehingga kini. Kitab ini disusun oleh al-Alim al-‘Allamah Syaikh Wan Ismail bin Wan ‘Abdul Qadir bin Wan Musthafa, atau dikenali juga dengan nama Pak Da ‘El
al-Fathani ( 1300H/1882M – 1965M).
Kitab ini
merupakan sebuah kitab yang ringkas dan padat isinya, yang merangkumi lebih
kurang 10 halaman sahaja. Kitab ini ditulis oleh Pak Da ‘El sewaktu menziarahi kenalan
beliau Haji Muhammad Nur di Tobiak Kedah, atas permintaan murid-muridnya. Ia
ditulis secara spontan, berdasarkan ingatan beliau sahaja. Tarikh kitab ini
ditulis adalah pada tahun 1335H / 1917M, atau tepatnya pada hari Sabtu, 14
Rajab, 1335 bersamaan 15 Mei 1917. Kitab ini pernah dicetak oleh Mathba’ah
al-Ikhwan, Singapura pada tahun 1918M.
Menurut
ceritanya, sejarah penulisan kitab ini adalah dari permintaan muridnya yang
bernama Haji Ahmad supaya Pak Da’El karangkan secara ringkas matan ilmu tauhid
bagi memudahkan anaknya Mat Hasan yang masih memonduk agar membantunya dalam
memahami ilmu tauhid. Maka permintaan itu diperkenankan oleh Pak Da ‘El dan
terhasillah kitab yang terkenal ini.
Kandungan kitab
Bakurah al-Amani
Antara intipati
kandungan kitab ini termasuklah perbahasan tentang makna kalimah syahadah yang menggunakan
konotasi “Allah jua Tuhan”; tentang wajib Syarak atau hukum taklifi pada
istilah pantang, terjemahan seperti ma ya sa buh ‘ala tarqih wa yu ‘a qa bu
ala tarqih; Perbahasan pergantungan hukum-hukum akal; perbahasan istihalah;
perbahasan daur dan tasarsur; perbahasan mukhallafah secara
spesifiknya perbahasan mengenai sifat wajib Allah bersalahan dengan sesuatu
baharu; perbahasan tentang penciptaan makhluk (Nur Muhammad); perbahasan
al-makulat al ‘asyarah; perbahasan usaha ikhtiar; perbahasan
sifat salbiyyah; perbahasan sifat ma’ani ; perbahasan hayat dan
sifat idro’; perbahasan muta’ala’ ilmu, sabitah atau syuun;
perbahasan qun fa ya kun; perbahasan dzan dan waham; pembahagian
bagi makna sifat – sifat ma’ani; dan perbahasan al-nubuwwah.
Syarah Bakurah
al-Amani
Oleh kerana
kitab ini sangat ringkas dan padat isinya sehingga sesetengah orang gagal
memahami ‘ibaratnya, maka Pak Da ‘El telah diminta pula agar menulis syarah
(huraian) bagi kitab ini. Beliau kemudiannya menulis syarahnya, yang diberi
judul “ Tabshirah al-Adani bi Alhan Bakurah al-Amani (تبصرة الأداني بألحان باكورة الأماني). Kitab ini selesai ditulis pada 25 Muharram
1358H / 16 Mac 1936, sebagaimana yang dijelaskan oleh beliau sendiri dalam
kitab tersebut;
“Maka tatkala kelihatan atasnya oleh setengah-setengah tolabah,
membahas-bahas ia daripada tuturannya datanglah atasnya i’ktirad pada
menyalahinya akan tuturan kitab-kitab Melayu yang dahulu-dahulu pada beberapa
tempat maka hamba hurai baginya demikian tuturan yang menyalahi itu dan
menyatakan kehendaknya dan wajah ubahnya maka terpaksalah atasnya membenarkan
ubahan-ubahan yang tersebut dan jikalau menyalahikan mafhum kitab-kitab yang
lain sekali pun maka kemudian daripada lalu bertahun –tahun memintak pulak
bahawa hamba syarahkan risalah itu suatu menyatakan wajah tujuan tuturan yang
tersebut maka memikir hamba beberapa lama maka nyata bagi hamba elok pintakan
itu maka merebut-rebut hamba akan peluangan dengan menatahkan ‘ibarat risalah
itu dengan macam-macam tafsir yng ditetapkan dia dengan sudahan yang jilah yang
menjelaskan hati-hati yang empunya paham atas qadar pendapat hamba supaya
panjang diambil guna dengan risalah itu dan merataimya dan hamba namakan ia “Tabshirah
al-Adani bil Alhani Bakurah al-Amani” artinya menperlatas bagi ornag-orang
ligat mendapati akan tengak tengakan dan siringan-siringan cakapan Bakurah al-Amani
”
Kitab Syarah
Bakurah al-Amani ini masih dicetak dan dijual pasaran kitab Jawi dan sehingga
kini masih diajar di masjid-masjid dan pondok-pondok sebagai teks pengajian
utama dalam ilmu akidah. Manakala matan
asal Bakurah al-Amani, sekadar dari pengamatan saya, sudah tiada yang dicetak
secara berasingan dari syarahnya.
Kini, kitab
Syarah Bakurah al-Amani ini sudah ada yang dicetakkan dan diterbitkan dengan
tulisan Rumi tanpa sebarang pindaan daripada teks asal, agar kebanyakan
generasi. sekarang ini yang kurang mahir dalam tulisan jawi mudah bagi mereka
mengikuti setiap patah perkataaan yang terdapat di dalam teks asalnya.
Usaha ini telah dilakukan oleh Ustazah
Noraine Abu dan diterbitkan oleh Al-Hidayah House Publishers Sdn Bhd. Isi kandungan buku ini merangkumi 50 halaman.
Semoga bermanfaat.
Rujukan;
Alhamdulillah terima kasih atas pencerahan
ReplyDelete