Kitab Kifayah
al-Akhyar merupakan sebuah kitab fiqh
yang cukup terkenal dalam mazhab al-Syafi’i. Ia
disusun oleh Syeikh al-Imam Taqiyuddin Abu Bakr bin Muhammad al-Husaini
al-Hishni al-Dimasyqi al-Syafi’i. Seorang ulama mazhab al-Syafi’i yang lahir
sekitar abad ke 9 Hijrah.
Nama penuh kitab ini ialah Kifayah al-Akhyar fi Hall Ghayah al-Ikhtishar. Biasanya ia disebut dengan Kifayatul Akhyar sahaja. Ia merupakan syarah atau huraian kepada Kitab Ghayah al-Taqrib atau terkenal sebagai Matn Abu Syuja’. Iaitu kitab yang ringkas, yang disusun oleh al-Qadhi Abu Syuja’, Ahmad bin al-Hasan bin Ahmad al-Ashbahani (434-500H).
Nama penuh kitab ini ialah Kifayah al-Akhyar fi Hall Ghayah al-Ikhtishar. Biasanya ia disebut dengan Kifayatul Akhyar sahaja. Ia merupakan syarah atau huraian kepada Kitab Ghayah al-Taqrib atau terkenal sebagai Matn Abu Syuja’. Iaitu kitab yang ringkas, yang disusun oleh al-Qadhi Abu Syuja’, Ahmad bin al-Hasan bin Ahmad al-Ashbahani (434-500H).
Kitab Kifayah al-Akhyar ini adalah kitab fiqh yang cukup ringkas namun sangat detil
dalam menerangkan hukum-hukum fiqh seperti bersuci, shalat, puasa, zakat, haji,
wasiat, waris, perkawinan, dan lain sebagainya. Di dalamnya juga dilengkapi
dengan dalil-dalil yang menjadi dasar hukum dari tajuk pembahasan tersebut.
Kerana dalam dan luasnya pembahasan yang diungkapkan dalam kitab Kifayah
al-Akhyar ini, para ulama dan intelektual muslim berusaha menterjemahkannya ke
dalam berbagai bahasa, termasuk bahasa Indonesia, Malaysia, Thailand, Inggeris,
Perancis, dan lainnya.
Sesuai dengan namanya (Kifayah al-Akhyar), nampaknya Syeikh al-Imam Taqiiyuddin
Abu Bakr menginginkan kitab ini menjadi pilihan utama dan terbaik dalam
pembahasan masalah-masalah fiqh, terutama dalam mazhab Syafi’i.
Syeikh Taqiyuddin mengharapkan, umat Islam yang mempelajari kitabnya ini, agar secara giat menekuni dan mendalami ilmu fikih. Menurutnya, mereka yang serius menekuni ilmu fiqh dan mengamalkannya dalam kehidupan sehari-hari dalam menjalankan ibadah kepada Allah SWT, niscaya ia telah meretas sebuah jalan menuju surga.
Hal itu diungkapkannya dalam pembukaan (muqaddimah) dari Kifayah al-Akhyar. 'Faidza
kana al-fiqh bihadza al-martabah al-syarifah wa al-mazaya al-munifah, kana
al-ihtimam bihi fi al-darajah al-ula. Wa sharf al-auqat al-nafsiyyah bal kull
al-'umr fihi aula. Lianna sabilahu sabil al-jannah.'
''Karena memiliki martabat mulia dan keunggulan yang luhur ini, maka menekuni ilmu fiqh menjadi prioriti utama. Bahkan akan lebih baik jika seseorang menekuninya sepanjang hayat. Sebab, menekuni fiqh adalah meretas jalan surga,'' jelas Syeikh Taqiyuddin.
''Karena memiliki martabat mulia dan keunggulan yang luhur ini, maka menekuni ilmu fiqh menjadi prioriti utama. Bahkan akan lebih baik jika seseorang menekuninya sepanjang hayat. Sebab, menekuni fiqh adalah meretas jalan surga,'' jelas Syeikh Taqiyuddin.
Memang tak disangsikan lagi, hanya dalam literatur dan kitab-kitab fiqhlah
terpapar berbagai kajian yang lebih mendalam dan detil tentang berbagai ritual
ibadah dalam Islam, seperti shalat, puasa, zakat, haji, perkawinan, waris,
perceraian, dan lainnya. Dalam konteks ini, tentu saja fikih lebih unggul dan
mulia bagi mereka yang sentiasa tekun mempelajari dan mengamalkannya. Nabi SAW
bersabda: ''Barangsiapa yang dikehendaki Allah suatu kebaikan padanya, niscaya
Dia akan memudahkan dan membuatnya pandai dalam masalah agama.'' (Man yurid
Allah bihi khairan, yufaqqihhu fi al-din).
Sistematik
Pembahasan
Kitab Kifayah al-Akhyar di antara kitab yang cukup rinci dan detil dalam menerangkan satu topik
pembahasan. Ia disusun dengan sistematika yang sangat baik, sebagaimana
kitab-kitab fiqh lainnya. Berdasarkan beberapa buah cetakan 'Arabnya, kitab ini dibahagikan kepada dua juzuk, dalam sebuah buku. dalam juzuk pertama, pengarang memulai pembahasannya tentang bersuci (thaharah)
sebanyak 17 fasal, lalu dilanjutkan dengan bab shalat (16 fasal), zakat (15
fasal), puasa (7 fasal), haji (5 fasal), dan bab jual beli (23 fasal). Setiap
bahasan diawali dengan penjelasan maksud atau definisi bagi setiap bab perbahasannya,
kemudian dilanjutkan dengan berbagai penjelasan bagi setiap fasal.
Sementara itu, dalam bagian kedua, pengarang menjelaskan tentang masalah
Luqathah, waris (faraid) dan wasiat, bab nikah, jinayat (jenayah), hudud,
jihad, peradilan, dan lainnya. Semuanya diterangkan secara jelas.
Pengalih
bahasa: Syed Ahmad Semait (Singapura), K.H. Syaripuddin Anwar (Indonesia) dan K.H. Misbah Mushtafa (Indonesia)
Pengedit/pentahkik: Syed Ahmad Semait.
Penerbit:
Pustaka Nasional, Singapura.
Tarikh terbit: Cetakan pertama kitab ini pada tahun 1993, manakala kitab terjemahan yang ada dalam koleksi saya merupakan cetakan ke lima pada tahun 2003.
Tarikh terbit: Cetakan pertama kitab ini pada tahun 1993, manakala kitab terjemahan yang ada dalam koleksi saya merupakan cetakan ke lima pada tahun 2003.
Buku
ini diterbitkan dalam dua bahagian (dua buku). Buku pertama mengandungi 736 halaman, tidak termasuk
pra-kata penterjemah, halaman isi kandungan dan rujukan. Buku kedua pula
setebal ...... belum saya tengok ketika membuat catatan ini.
Dowload kitab (PDF): كفاية الأخيار في حل غاية الإختصار
Dowload kitab (PDF): كفاية الأخيار في حل غاية الإختصار
Assalamualaikum, boleh says tahu bagaimana boleh mendapatkan buku terjemhan kitab kifayatul akhyar. Saya sangat membuthkannya. Email nahwamumtaz@ gmail.com. no telefon +201006272454
ReplyDelete*saya
ReplyDelete*saya
ReplyDeleteAssalamualaikum, boleh says tahu bagaimana boleh mendapatkan buku terjemhan kitab kifayatul akhyar. Saya sangat membuthkannya. Email nahwamumtaz@ gmail.com. no telefon +201006272454
ReplyDelete